I foråret 2009 rystede den svenske spilentusiast Markus ”Notch” Persson hele den etablerede spilbranche, ved nærmest fra den ene dag til den anden at udvikle og dele hans indiespil Minecraft, og i løbet af ganske kort tid at skabe en af de største spilsucceser i nyere tid.
Minecraft spillet er unikt, ikke kun fordi det er udviklet af én mand på ganske kort tid, men også fordi det appellerer til mange forskellige typer af spillere, og kan spilles på mange forskellige måder. Spillet adskiller sig med ikke at have nogle deciderede mål eller missioner, men i høj grad lade det være op til den enkelte spiller at skabe sine egne ’missioner’ og mål undervejs ved at kombinere mulighederne ved at bygge, samle materialer, udforske verden eller slås. Meget forenklet sagt har Minecraft kombineret det sociale aspekt ved spil som World og Warcraft med de uanede kreative muligheder ved at lege med LEGO-klodser.
Nu er der så kommet en bog om Minecraft, eller måske i virkeligheden mere om manden bag, Markus ”Notch” Persson. Bogen hedder “Minecraft: Klodser, pixels og kunsten at lave kassen” skrevet af de to svenske spiljournalister Daniel Goldberg og Linus Larsson, og oversat til dansk af Jacob Riis.
Det der gør bogen interessant er ikke kun den utrolige historie om udviklingen af Minecraft, men at Markus ”Notch” Persson tilsyneladende er helt ligeglad med succes, hvad andre tænker, og faktisk helst undgår opmærksomhed. Han kastes naturligvis ind i en verden der i den grad fokuserer på penge, indflydelse og magt.
“Minecraft: Klodser, pixels og kunsten at lave kassen” er en spændende og velskrevet bog. Til min overraskelse fokuserer den mindre på spillet og mere på branchen som helhed, samt manden Markus ”Notch” Persson, hans familie og de dilemmaer der opstår i kølvandet på en succes der ikke var planlagt.
Jeg har på fornemmelsen at forfatterne sætter tingene lidt på spidsen af og til, men det ændre ikke på at det er interessant læsning, også selvom man ikke er den store Minecraft spiller.