Jeg har endnu engang spændt hjælmen og taget turen på alverdens motocross baner i Milestones nye spil MXGP. Den lille italienske udvikler viser endnu engang, at de fundet deres egen lille niche i spilbranchen, og at de mestre den til perfektion…. Sådan næsten da i hvert fald, spillet er generelt en positiv oplevelse, men nogle af de ting der holder Milestones spil tilbage er stadig savnet.
Jeg har været igennem mange af Milestones spil til PS4, MXGP, Moto GP og Ride (nogle af den i flere itterationer) og fælles for dem alle er, udover at de selvfølgelig handler om at køre stærkt på motorcykel, at det er realismen der er i fokus. Deres kærlighed til sporten, og de tohjulede bæster lyser igennem og det holder i den grad, jeg ville dog ønske at der var plads til lidt mere lir og leg.
Først og fremmest er MXGP 2 en flottere og større pakke end sin forgænger fra sidste år, der er endnu flere baner og langt flere ’modes’ end i det tidligere spil, ud over de obligatoriske ’Career mode’, ’Grand prix mode’, ’online’ og ’træning/free ride’ så er der også blevet plads til ’real events’ hvor en række scenarier taget fra rigtige løb skal forsøges rekonstrueret og ’Stadium events’ der er baner bygget inde på et stadion med et kæmpe publikum, desværre er det bare tale om endnu en udgave af race og ikke noget ’Freestyle mode’ eller ’Trick mode’ selvom disse stadions kunne havde været oplagt til at slippe kreativiteten og underholdningen løs.
Der er rigeligt med muligheder for at tilpasse både sin rytter, lave sit eget hold og udstyr samt motorcykler i lange baner der kan købes efterhånden som man optjener penge. Før hvert løb er der også gode muligheder for at indstille på cyklen så den passer til din kørestil, og rigtig mange andre indstillinger både i form af sværhedsgrad på modstandere i feltet, men også hvor meget hjælp du vil have til gearskift, hvor ’realistisk’ fysikken skal være (hvor hårdt du vil straffes i sving og landinger) osv.
Jeg skal være ærlig at sige at jeg aldrig i livet hat siddet på en motocross cykel, men den fysik Milestone har skabt føles som en solid simulator, og ser man bort fra de enerverende motorlyde, som jo nok også er en del af virkelighedens MXGP tour, så er det en fornøjelse at pløje de mange, og ganske varierede baner igennem. Grafikken er rigtig flot lige med undtagelse af ansigter og tilskuere langs banerne, men det er heller ikke det der fokuseres på i kampens hede.
Præsentationen kunne godt have været lidt skarpere, og jeg ved fra tidligere at Milestone godt kan leverer på den front. Menuerne er lidt kedelige og træge at navigerer rundt i, samtidig er de små introsekvenser til hvert land/track, der virkede så godt i både Ride og Moto GP åbenbart sparet væk i MXGP, og selvom banerne i sig selv føles mere unikke end de gør i eksempelvis Moto GP så er det en skam.
Samlet set er MXGP 2 en solid motocross simulator, spillet er en klar opgradering i forhold til den tidligere version. Fyikeen føles rigtig god, der er mange baner og de føles alle forskellige at kører både i kraft af design men også på grund af skiftende underlag. Der er rig mulighed for at fin tune både rytter og motorcykler samt finde en sværhedsgrad der passer uanset niveau. Desværre tager Milestone absolut ingen chancer med formatet, MXGP 2 er først og fremmest i racing simulator, og der er ikke blevet plads til noget ’freestyle’ eller tricks som en motocross cykel ellers skriger til himmelen efter.
Jeg respekterer dog Milestone for at kende deres begrænsninger, de leverer på de parametre de er gode til, og deres kærlighed til sporten skinner i den grad igennem, er du til race, dirt bikes, duften af benzin og lyden af motor så går du ikke galt i byen med MXGP 2.