Det går strygende for udviklerne hos CyberConnect2, og de må have ualmindeligt travlt, de arbejde på et unavngivent open world spil, et VR projekt og så er de blevet hvervet af selveste Square Enix, til at medudvikle det meget hyppede og ekstremt prestigefyldte Final Fantasy VII Remake. Man kunne derfor frygte, at det er gået ud over selskabets mangeårige ”bread and butter” nemlig de Naruto spil de efterhånden har bevist, både overfor anmeldere og fans, de ved hvad der skal til for at skabe.
Nu er Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 så ude til PS4 og Xbox One, det er den direkte efterfølger til Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 fra 2013, og det første Naruto spil til denne generation af konsoller. Historien i spillet dækker over den sidste del af Shippuden fortællingen, så det er rimeligt at tror, at det også blive det sidste udgivelse i Ultimate Ninja Storm serien.
Historien er mere komprimeret end fans af mangaen måske vil kunne huske, men det er alligevel en del af den, og den bliver fortalt gennem nogle meget stilfulde og flot udførte mellemsekvenser, grafikken er helt i top, og man er ikke i tvivl om at spillet er udviklet specielt til denne generation af konsoller
Selve kampene og styringen er en smule anderledes end i traditionelle kampspil, her handler det ikke så meget om at ramme de rigtige kombinationer af knapper og bevægelser i analogcontrolleren, for at sende en “Hadouken” af sted eller en særligt hårdtslående kombo. I stedet er de fleste angreb begrænset til kun en knap, og det handler så mere om timing, strategi og frem for alt din placering i forhold til modstanderen, Ultimate Ninja Storm er nemlig i langt højere grad baseret på distancekamp end eksempelvis Street Fighter eller Tekken. Tempoet er højt og bevægelserne hurtige, så udfordringen ligger ikke så meget i at mestre knapper og kombinationer, men primært i at vende sig til tempoet, læse sine modstandere og time angreb og ”Chakra” angreb på de strategisk rigtige tidspunkter.
Der er fire forskellige ’modes’ i spillet, den vigtigste, og den der er lagt mest arbejde i er selvfølgelig ’Story mode’ hvor historien fortsættes fra de tidligere spil i serien, og som sagt også afslutter Naruto sagaen. Det er ikke et absolut must at have spillet de tidligere spil, man kan sagtens nyde historien og de flotte mellemsekvenser, men der vil være ting der virker underlige eller går over hovedet på dig hvis du ikke har spillet de tidligere, eller måske har set serien. Det er ikke ualmindeligt, at der for hver kamp også er 15-20 min. historie, men den stilsikre fortælling og de farverige cellsahdede animationer er heldigvis en fryd for øjet, desværre bliver en del af den, specielt i starten, fortalt i stillbilleder, måske netop fordi CyberConnect2 i øjeblikket har en del jern i ilden.
’Adventure Mode’ er spillets forsøg på at skabe lidt mere indhold, her får du lov til at udforske og bevæge dig frit rundt i Naruto universet, snakke med NPC, besøge byer, løse missioner og meget mere. Det minder lidt om det man også forsøgt med Naruto Ultimate Ninja Storm Revolution spillet til PS3, og det er et sympatisk træk, det virker dog alligevel lidt som et forsøg på at fastholde spillere efter ’Story Mode’ er gennemført , men uden helt den samme substans og produktionsværdier.
Samlet set er Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 en værdig afslutning på serien, CyberConnect2 leveret endnu et solidt Naruto spil, de har gennem hele Ninja Storm serien holdt højt niveau og bygget på. Det er ikke nogen avanceret fighter oplevelse, men hvad det mangler i dybde, mere end gør det op for i stil, grafik og performance.
Godt
Perfekt cellsahdede grafisk stil der til tider løfter spillet over tv-serien .
Venedannende kampe, der er nemme at gå til.
’Story Mode’ er stilsikker eksekveret.
Skidt
Ikke den dybeste spiloplevelse.
’Adventure Mode’ er sympatisk men føles lidt som ”filler”.