Jeg har efterhånden fået respekt for det lille Italienske udviklingshus Milestone, for bare et år siden kendte jeg intet til dem, men siden august 2014 har de udgivet 3 motorcykel spil til PS4, og alle tre har jeg haft fornøjelsen af at have i rotation i min maskine.
Selvfølgelig kan man ikke udgive 3 motorcykelspil på et kalenderår uden der vil være elementer der går igen og dele der føles som deja-vu, men det gælder så sandelig også for andre, og langt større, udviklere og genre i min optik… Ubisoft anyone?
At der overhoved er et marked for tre motorcykel spil i samme kalenderår kan undre mig, men det er ikke desto mindre befriende og prisværdigt at Milestone gør forsøget. Selvom der bestemt ikke er grund til at investerer i alle tre spil, så har de alligevel hver deres vinkel og tilgang til sporten. MotoGP 14 er den seriøse racesimulator med fokus på sporten og konkurrencen. MXGP er motorcross legepladsen for dem der kan lide at få luft under hjulene og mudder til knæene. Nu kommer så Ride, der lægger sig i forlængelse af Moto GP, men skifter de lukkede racerbaner ud med de åbne veje og landskaber, i et forsøg på at være motorcykelentusiasternes Gran Turismo.
Og det virker, i hvert fald et langt stykke ad vejen, motorcyklerne er meget detaljerede og der er mere end 100 forskellige at vælge mellem. Selvom der ikke er den store forskel på de enkelte motorcykler i samme klasse (i hvert fald ikke for én der ikke er ekspert på området) så er det rig mulighed for at fintune og skifte dele på dem undervejs, for at opnå den helt rigtige opsætning.
Fysikken har Mielstone efterhånden helt styr på, og det føles meget autentisk den måde man skal skære svingene, med fordeling af kropsvægt og maskines massefylde, for at få den optimale udgang på svinget, så mindst muligt fart går tabt til den næste lige strækning. Fysikken er markant anderledes end man kender fra bilspil, og for os der ikke er helt dus med de tohjulede, er der heldigvis en hjælpelinje, der viser den optimale rute og skæring på svingene. Denne hjælpelinje kan selvfølgelig slås fra, hvis man er erfaren spiller, eller har lyst til at udfordre sig selv.
Præsentationen er rigtig god, lige fra de strømlignede og brugervenlige menuer, til den intuitive ’garage’ hvor motorcyklerne justeres, til de 15 baner det hele handler om. Jeg var ganske godt underhold med MotoGP 14, men de lukkede grandprix baner blev lidt ensformige i længden, og i Ride er det virkelig forfriskende at sceneriet skifter undervejs, en tur gennem den Franske Riviera eller Sierra Nevada er for mig en langt mere givende oplevelse end en tur på Nürnberg Ringen.
Grafisk er Ride ganske solidt, det er ikke noget pragteksmpel på hvad en PS4 kan præstere, men det virker. De små præsentationer af banerne er lækre og baggrunde og scenerier er virkelig smukke selvom de kan virke lidt tomme og statiske til tider. Jeg har været efter Milestone tidligere for en svag lydside, og igen synes jeg hurtigt lyden af de tohjulede racere bliver støjende og ensformig, omvendt er jeg klar over, at det er en utaknemmelig opgave at få et bæst af en motorcykel til at lyde godt.
Et andet irritationsmoment i spillet er de forholdsvis lange loadtider, inden et race starter op. Det virker unødvendigt, så store og indholdstunge burde banerne i Ride ikke være. Det er dog et mindre klagepunkt, for når først startskuddet går, kører Ride upåklageligt både off- og online.
Konklusion
Ride er endnu et solidt racer spil fra Milestone, der trods nogle få problemer, leverer varen og giver motorcykelfans og andre med benzin i blodet et fint alternativ til Drive Club og The Crew. Milestone har udgivet tre motorcykel spil til PS4 på et år, man skal være mere end almindelig bidt af motorcykler for at hoppe på mere end et, og min anbefaling vil gå til Ride.
Godt:
Rigeligt med motorcykler og mulighed tilpasnings.
God fysik og interessante baner.
Rig mulighed for indstilling af sværhedsgrad, og hjælp til nybegyndere.
Skidt:
Lydsiden bliver hurtigt irriterende.
Lange loadtider før et nyt ræs.