Supremacy MMA er i bund og grund et arkade fighter spil som Street Fighter og Mortal Kombat, tilsat en grad af realisme der til tider er næsten for eksplicit.
MMA står for mixed martial arts, og der er da også stor forskel på de forskellige karakterers styrker og svagheder. Hvor f.eks. judo kæmperen er markant bedre til greb, kast og teknik på gulvet, mens savate kæmperen har en fordel i hurtighed og blokeringer. De forskellige stilarter ser ikke blot forskellige ud, de er også mærkbart distinktive i den måde man styre dem på. Der er således god mulighed for at tilpasse spillestil efter temperament.
Styringen er nem at gå til, med undtagelse af blokering. Det virker til tider ret tilfældig om det lykkes at blokere eller ej, og det er synd i et spil hvor pointen er, at holde sig oprejst længere end sin modstander. Grafisk er Supremacy MMA fint, specielt i karakter animationerne, jeg var imponeret og detaljerigdommen i de svedige og ofte blodige ansigter, og så udmærker spillet sig ved at man faktisk kan se blod, sår og mærker på de steder af kroppen man angriber sin modstanger. Spillet er ganske brutalt og realistisk i sin udtryksform, og specielt i de sekvenser hvor man ’afslutter’ sin modstander kan det forekomme meget eksplicit, og er bestemt ikke egnet for børn.
Desværre er selve arenaerne og baggrundene i spillet ret ensformige og kedelige at se på i længden, det faktum og de urimelige lange loadetider var, for mig, med til at sætte en meget begrænset på Supremacy MMAs levetid. Er du imidlertid fascineret af kampsporsteknik og rå brutalitet, så er der masser af modes, både offline og online, at give sig i kast med.
Overordnet set er det som om spillet har svært ved at finde sig selv. Det spiller som en arkade fighter, uden ’super power moves’, men det realistiske look giver også fornemmelsen af sports simulator. MMA Supremacy lykkes imidlertid ikke rigtig med at være nogen af delene, og føles derfor også lidt identitetsløst.